Els reptes de tornar la dignitat a les víctimes del franquisme

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

Per AITOR FERNÁNDEZ

El passat 7 de novembre es va inaugurar una exposició que ja itinera des de fa un lustre per tot l’estat espanyol. S’anomena «Exhumando fosas, recuperando dignidades», i explica com associacions com l’ARMH i Aranzadi Zientziak  treballen, en un 90% de forma voluntària, per exhumar, quasi sense mitjans i amb un total desamparament de les administracions (en especial de la justícia), de forma científica i com hauria de fer l’Estat, centenars de fosses comunes de víctimes del Franquisme des de l’any 1936. En el marc d’aquesta inauguració, que va organitzar, entre d’altres, la Plataforma Contra la Impunitat del Franquisme, el René Pacheco, arqueòleg de l’ARMH, l’associació que porta 145 fosses exhumades, però que encara té més de 12.000 peticions de familiars, ens va explicar els perquès de la seva feina i els reptes amb els que es troba actualment el grup de treball, agravats per la passivitat de les administracions, que posen la crisi com a excusa per enterrar en el temps el procés de recuperació de la memòria. Es calcula que el genocidi franquista pot arribar com a mínim als 150.000 civils, però en canvi España segueix sent l’únic estat dels que van ser víctimes del feixisme que encara no ha recuperat la seva història ni reparat les seves víctimes.

_____

L’exposició «Exhumando fosas, recuperando dignidades» es pot veure fins el 29 de desembre a la Casa Golferichs (Gran Via, 491) a Barcelona.

=====

A l’exposició es pot veure una imatge a tamany real d’una fosa comuna oberta.

[CASTELLANO] 
Los retos de devolver la dignidad a las víctimas del franquismo 

El pasado 7 de noviembre se inauguró una exposición que itinera desde hace un lustro por todo el estado español. Se llama «Exhumando fosas, recuperando dignidades» y explica cómo asociaciones como la ARMH y Aranzadi Zientziak trabajan, en un 90% de forma voluntaria, para exhumar, casi sin medios y con un total desamparo de las administraciones (en especial de la justicia) de forma científica y tal y como tendría que hacerlo el Estado, centenares de fosas comunes de víctimas del franquismo desde el año 1936. En el marco de esta inauguración, que organizó, entre otras, la Plataforma Contra la Impunitat del FranquismeRené Pacheco, arqueólogo de la ARMH, la asociación que lleva 145 fosas exhumadas, pero que todavía tiene más de 12.000 peticiones de familiares, nos explicó los porqués de su trabajo y los retos con los que se encuentra actualmente el grupo de trabajo, agravados por la pasividad de las administraciones, que se excusan en la crisis con el fin de enterrar en el tiempo el proceso de recuperación de la memoria.  Se calcula que el genocidio franquista pudo llegar como mínimo a los 150.000 civiles, pero en cambio España es el único estado de los que fueron víctimas del fascismo que no ha recuperado su historia ni reparado a sus víctimas.

_____

La exposición «Exhumando fosas, recuperando dignidades» se puede ver hasta el 29 de diciembre en la Casa Golferichs  (Gran Via, 491) de Barcelona.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

About Aitor Fernández

Fotoperiodista freelance para el massmedia hasta que fundó DateCuenta. Entre sus proyectos destacan “Las voces de los cayucos”, “Mujeres valientes” o “Vencidxs”, donde se recuperaron más de 100 memorias orales para entender nuestra historia más reciente. También es docente en nuestra escuela de comunicación libre.

Comentarios